radio

Free Shoutcast HostingRadio Stream Hosting

Thursday, June 28, 2012

Koleksi 1 hari 1 petua di SSLfm bersama Anyama Blangkas (siri 3)

PUDARKAN KESAN PARUT

ada sesetengah di antara kita yg mempunyai kesan (parut) terutama di wajah. mungkin di sebabkan tercedera semasa bermain di waktu kecil,jangan risau ...anda boleh mencuba petua ini:
Ambil beberapa helai daun pegaga bersama (dengan ) akar -akarnya sekali,dan cuci hingga bersih, kemudian giling hingga lumat,campurkan sedikit bedak sejuk yg berketul serta sedikit air,lumurkan pada bahagian kulit yg berparut sebelum tidur,amalkan(lakukan) selalu untuk hasil yg lebih cepat dan memuaskan.

SELAMAT MENCUBA.....






MENGEKALKAN KEREMAJAAN KULIT

Sekarang ni saya ingin berkongsi resepi petua untuk mencerahkan kulit. Tapi sebelum tu, saya mohon agar semua pembaca saya yang cantik, kacak, cakep dan ganteng ni menjadi lebih realistik yerrr.... petua ni adalah untuk kembalikan kecerahan asli dimana warna kulit yang dianugerahkan Allah kepada kita sejak azali itu. Jangan pulak mimpi untuk jadi putih macam Jacko a.k.a M.Jackson kalau amalkan petua ni. Macam kapas pun jangan..KECUALI, sejak umur sehari lagi memang dah memiliki warna kulit macam tu ye!

Alright, Let us start with the ingredients and suitable procedures! =P

Bahan2:
- Sediakan semangkuk beras pulut hitam yang dicuci bersih dan dijemur sehingga kering atau keringkan mengikut kreativiti anda. Nak guna 'hairdryer' pun boleh asalkan berasnya dicuci.
- Sebiji kuning telur
- Sebiji limau nipis yang diambil perahan jusnya.

Cara2 membuat masker:
- tumbuk atau 'blend' beras pulut sehingga hancur.
- campurkan dengan kuning telur dan jus limau nipis.
- gaulkan sehingga sebati.

Cara2 memakai masker:
- IMPORTANT! Pastikan wajah dicuci bersih supaya tiada habuk yang terperangkap ketika pemakaian masker nanti.
- Tempelkan masker tadi keseluruhan muka dan sebahagian leher. (jangan sampai menutupi mata)
- Biarkan selama 30 minit atau 1 jam.
- Setelah kering, cuci muka dengan air suam sehingga benar2 bersih dan tiada sisa2 masker yang masih melekat.
Pemakaian masker yang alami (penggunaan dari bahan2 semulajadi) ini selain dapat membantu kulit kelihatan sihat, dapat juga mengembalikan kesegaran wajah. Dapat diperhatikan kaitannya semasa menunggu masker kering dalam tempoh waktu yang ditetapkan, kita boleh berbaring sambil memejamkan mata. Pada waktu ini, otot2 di wajah dapat 'relax' dan insyaAllah minda kita juga dapat direhatkan setelah asyik bekerja berfikir pelbagai perkara. Wajah yang segar, cerah semulajadi dan bertenaga bermula dari fikiran yang tenang, jernih dan lapang. Tidak terkecuali dari hati yang tanpa sekelumit hasad, iri atau apa saja 'presumption' negatif terhadap perkara sekeliling. Begitulah kesan psikologi yang dapat mempengaruhi penampilan seseorang. Jadi yang terpenting, kecantikan dalaman perlu kita naik tarafkan sebagai pemancar kecantikan luaran. :)

Oh ya, putih telur yang terasing tadi boleh diguna pakai sebagai 'light mask'. Pukul putih telur tersebut sehingga berbuih kemudian sapukan ke muka. Biarkan kering selama 15 ke 20 minit kemudian bilas sehingga bersih. Atau, masak je la telur putih tu..jangan buang,tak baik membazir yee. hehe..






MENGHILANGKAN BAU PADA PETI SEJUK

peti sejuk ada kalanya(MENGELUARKAN) mempunyai bau hanyir, 
cara mudah untuk menghindari bauan tersebut ialah:
selepas membersihkan peti sejuk, ambil kain dan letakkan sedikit esen vanila,
sapukan di seluruh peti sejuk,hasilnya peti sejuk anda akan wangi dan segar
apabila di buka.amalkan dua kali sebulan pun sudah memadai sekiranya tidak mahu peti ais anda mengeluarkan bau yg kurang menyenangkan. SELAMAT MENCUBA.....






MEREDAKAN SENGATAN LEBAH

Jika anda tiba tiba di sengat lebah, cari dan ambillah bunga yg terdekat dari anda,dan sapukan (gosokkan) hingga hancur pada tempat yg di sengat tadi,tidak berapa lama bekas sengatan lebah akan berkurangan (sembuh) seperti sedia kala.
SELAMAT MENCUBA...






MENGOBATI BENGKAK GUSI

ambil beberapa keping gambir dan dua ulas ibu kunyit hidup ,juga air lebih kurang 1 liter kemudian didihkan, dan tunggu beberapa minit,air rebusan yang telah suam boleh di buat berkumur, lakukan tiga kali sehari, insya ALLAH bengkak gusi akan pulih dengan segera... SELAMAT MENCUBA...






PETUA MEMBERSIHKAN BUAH PINGGANG

Bertahun telah berlalu, buah pinggang kita telah sekian lama menapis darah dengan membuang garam, racun dan mana-mana tidak dikehendaki memasuki badan kita. Seiring dengan masa, garam dan racun merbahaya ini berkumpul dan amat perlu kita membersihkan buah pinggang kita.

Bagaimana kita nak bersihkan buah pinggang??
Ia amat mudah, terlebih dahulu ambil sedikit parsli dan basuh ia dengan air bersih (disyorkan basuh dengan Mineral Water).

Tahukah anda apa itu daun parsli?
Daun parsli adalah daun yang digunakan untuk membuat sup.

Kemudian potong daun parsli tadi dalam kepingan kecil kemudian letakkan ia ke dalam sebuah periuk dan tuang air bersih dan masak ia selama sepuluh minit dan biarkan ia sejuk, kemudian tuangkan airnya ke dalam botol/gelas dan simpan di peti sejuk. Amalkan minum satu gelas sehari dan anda akan dapati perbezaan ketara dimana segala garam, racun akan keluar dari buah pinggang anda melalui air kencing. Juga anda akan dapat merasai perbezaan yang anda belum pernah dirasakan.

Daun Parsli telah diketahui sebagai satu kaedah rawatan pembersihan yang terbaik untuk buah pinggang kita dan ia adalah semula jadi!
SELAMAT MENCUBA....

No comments:

Post a Comment